
In 8 stappen naar een succesvolle content marketingstrategie
Voor veel bedrijven vormt content marketing een belangrijke bron voor nieuwe leads en het binden van bestaande klanten. Hoe ze dat voor elkaar krijgen? Het succes van content marketing valt of staat met een zorgvuldig ontwikkelde strategie en een goede uitvoering ervan. In dit artikel beschrijven we de 8 stappen naar een succesvolle content marketingstrategie.
Stap 1: bepaal je doelgroep
Segmenteer je doelgroepen en verdiep je in wie je klanten zijn. Maak buyer persona’s om je doelgroep concreet in beeld in te krijgen
Stap 2: achterhaal waar je doelgroep behoefte aan heeft
Wat houdt je doelgroep bezig? Om goede content te kunnen maken moet je weten waar je doelgroep van wakker ligt. Welke behoefte kan jij vervullen?
Stap 3: bepaal je doel
Wil je meer directe leads, meer websitebezoekers of bijvoorbeeld je bereik vergroten. Maak deze doelen heel concreet en bepaal hoeveel deze doelen voor jou waard zijn of wat ze opleveren. Op deze manier kan je ook je budget en tijdsinvestering bepalen.
Stap 4: ontwikkel een content plan
Een contentplan is meer dan alleen een contentplanning. Neem in ieder geval de volgende punten mee in het contentplan:
- Wat ga je precies creëren?
- Maak je budgetten concreet
- Welke mensen of bureaus schakel je in?
- Wie is waarvoor verantwoordelijk, hoe is de taakverdeling?
- Hoe ga je de content verspreiden/waar en hoe wordt content gepubliceerd?
- Maak een planning waarin je ook evaluatie- en brainstormmomenten meeneemt
Stap 5: de voorbereiding
Zorg ervoor dat alles gereed is om aan de slag te gaan. Beschik je over de juiste mensen/bureaus/software om je plan uit te voeren? Is je database of CRM-systeem schoon en up-to-date om te segmenteren of uit te breiden? Zorg dat alles gereed en ingericht is om direct goed te kunnen starten. Zo voorkom je een valse start en onnodige kosten of tijdverlies.
Stap 6: content creëren
Het belangrijkste is dat je je regelmaat hebt in het creatieproces. Maak wekelijks op dezelfde momenten tijdvrij om te creëren, publiceren en evalueren.
Stap 7: publicatie en executie
Maak naast je content kalender ook en social-mediaplanning. Zo heb je niet alleen inzicht in wat je creëert, maar kan je ook inplannen waar en hoe je het publiceert. Zo zie je geen kanalen over het hoofd en houd je inzicht in je communicatie-uitingen.
Stap 8: evalueren en verbeteren
Achterhaal je succesfactoren. Door te testen, door te meten, door te analyseren. Meermaals een verbetering doorvoeren van een paar procent kan uiteindelijk een groot verschil maken.
Bovenstaande stappen zijn uit te voeren als een cyclus. Wanneer de strategie is opgezet is kan deze aan de hand van dezelfde stappen continu worden verbeterd.
Meer weten over content marketing?
Ga jij aan de slag met content marketing? Laat het ons weten. We geven je aanpak graag een boost!
Bel +31 (0)33 461 5852 of stuur ons een mail:
[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]