Hoe smeed je een winnend tenderteam?
Het schrijven van een tenderplan vraagt om een goeddoordachte aanpak. In een goed plan gaat veel tijd zitten en de financiële belangen zijn groot. Hoe pak je zo’n project aan en hoe je stel je een winnend Tenderteam samen? Wij geven je tips om je aanpak te verbeteren.
Stel je basisteam samen
Een goed team begint met het koppelen van de juiste mensen. Zorg dat alle nodige disciplines en competenties vanaf het begin betrokken zijn bij je plan. Persoonlijkheidstesten zijn bijvoorbeeld een goed middel om een team samen te stellen waarin het beste in ieder teamlid naar boven komt.
Stem je planning in een vroeg stadium af
Door vooraf duidelijk commitment te hebben van je management en het proces strak in te plannen weet je zeker dat de beste specialisten beschikbaar zijn op het moment dat je ze nodig hebt. Hou hierbij rekening met vakanties en deadlines van andere projecten.
Zorg voor dedication
Een goed EMVI-plan maak je niet tussen de bedrijven door. Het vraagt om focus en scherpte. Daarom is het belangrijk dat de kern van je tenderteam zich volledig kan focussen op het bedenken en uitwerken van het plan. Dit zorgt ervoor dat er geen zaken over het hoofd worden gezien en dat er ruimte komt voor creativiteit, wat uiteindelijk leidt tot onderscheidend vermogen.
Bepaal eerst doelen en strategie
Een veel gemaakte fout is dat er direct gestart wordt met de uitwerking van het plan, in plaats van eerst goede discussie, brainstorm en alles uit te denken. Daardoor kan het zijn dat op het moment dat de deadline nadert ineens het kwartje valt. Met als gevolg dat een groot deel van het EMVI-plan opnieuw geschreven moet worden en stress.
Maak gebruik van kennis uit de praktijk
Kennis uit de praktijk is onmisbaar voor het schrijven van een goed plan. Betrek daarom altijd vanaf het begin mensen die een vergelijkbare opdracht al hebben uitgevoerd. Zo gebruik je inzichten en ervaringen die echt van meerwaarde zijn in de praktijk. Iemand die weet welke problemen zich voordoen tijdens het uitvoeren van een project is als geen ander in staat om deze problemen vooraf aan te kaarten en te voorkomen.
Ken de opdrachtgever
Een plan is pas echt onderscheidend wanneer je als inschrijver denkt vanuit het perspectief van de opdrachtgever. Maak daarom gebruik van mensen in je netwerk die ervaring hebben in een bepaalde branche of een bepaalde tak van de overheid. Of verdiep jezelf in de uitvrager. Door de pijnpunten te kennen en de juiste terminologie te gebruiken, val je op. Je spreekt de taal van de opdrachtgever en onderscheid je van de concurrentie.
Ontdek de vraag achter de vraag
Dit ligt in het verlengde van ons vorige punt. Door kritisch de uitvraag te lezen en kennis te nemen van problemen die zich in het verleden hebben voorgedaan, ontdek je de vraag achter de vraag. Het lezen van (lokale) nieuwsberichten die betrekking hebben op het project kunnen bijvoorbeeld veel informatie geven over de mogelijke pijnpunten bij de opdrachtgever. Neem daarom altijd de tijd om je goed in de uitvraag te verdiepen en stel de elkaar hierover vragen, of aan de aanbesteder wanneer je daar de kans voor krijgt.
Leer van je fouten
Natuurlijk is het door de drukte en de waan van de dag verleidelijk om een mislukte tender snel te vergeten. Toch is juist een verloren tender een belangrijk moment om je team naar een hoger niveau te tillen. Achterhaal altijd waarom jouw plan minder goed was dan die van de concurrent. Durf kritisch te zijn op jezelf en op je team. Een evaluatiegesprek zou altijd een vaste afsluiting moeten zijn van een tenderproject.
Schrijf een winnend plan
Er komt veel kijken bij het schrijven van een tenderplan. Een doordachte strategie en een sterk team vormt de basis voor een winnend plan. Is jouw organisatie toe aan een verbeterslag op het gebied van tenders? Neem dan gerust contact met ons op.
Bel +31 (0)33 461 5852 of stuur ons een mail:
[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]