Vijf perspectieven voor het inzetten van Instagram bij B2B-marketing
We delen graag vijf perspectieven voor het inzetten van Instagram bij B2B-marketing met je. Het gebruik van Instagram blijft groeien. In 2019 steeg het dagelijks gebruik van Instagram ten opzichte van 2018 met maar liefst 26% (+550.000). Oftewel een stijging van 2,1 miljoen naar 2,7 miljoen. Vaak heerst het idee dat alleen consumenten op Instagram zitten. Daardoor denken veel B2B-organisaties dat het gebruik van Instagram niet effectief is. Maar vergeet niet dat achter bedrijven ook ‘gewoon’ mensen zitten met ook interesses voor zaken binnen hun vakgebied. En daarom zijn ook zij mensen die je graag wilt bereiken.
Laat zien wat je producten en/of diensten voor je klanten doen
Instagram is een goed middel om jouw producten of diensten aan de wereld te laten zien. Plaats liefst foto’s hoe deze in de dagelijkse praktijk van je klanten worden gebruikt. Ook infographics of een video zijn een goede manier om meer over jouw producten of diensten te vertellen. Omdat beeld meerdere zintuigen prikkelt heeft het veel impact op de ontvanger.
Maak van je mensen een onderscheidende factor
Wellicht kennen jouw klanten jouw diensten of producten al, maar kennen ze ook de medewerkers? Zij zijn immers degene die ervoor zorgen dat producten en/of diensten aan klanten worden geleverd of gemaakt. Hier mag je dan ook trots op zijn en dit laten zien. Wie zijn de bijzondere mensen achter je bedrijf? Zet hen eens in het zonnetje op Instagram en laat klanten en prospects zo de cultuur van de organisatie proeven.
Geef een kijkje achter de schermen
Bedrijfsuitjes, de ontwikkeling van een nieuw product, de vrijdagmiddagborrel, een nieuwe opdrachtgever, een belangrijk jubileum of een training die gegeven wordt. Geef je volgers een kijkje achter de schermen van je organisatie. Zo laat je weten wat er zoal speelt en maak je je organisatie ook aantrekkelijk voor potentiële medewerkers. Kijk voor wat inspiratie eens wat Koninklijke BAM Groep op Instagram doet. Interessant om te zien is dat zij voor potentiële medewerkers een specifiek Instagram-account gebruiken: werken bij bam. Wij adviseren je echter wel vanuit het oogpunt van vindbaarheid om wildgroei in allerlei (sub)accounts te voorkomen.
Deel actief klantervaringen
Instagram is ook een goede manier om klantervaringen te delen. Hiermee laat je zien dat jouw klanten tevreden zijn over jouw producten of diensten. Daarnaast laat dit zien dat je waarde hecht aan de mening van je klanten en dat je aan ze denkt. Een bericht met een klantervaring kan simpel zijn: bijvoorbeeld een foto en een korte quote. Heb je wat meer tijd, dan kun je ook een korte (!) video maken.
Gebruik je medewerkers en klanten als informatiebron
Denk eens aan je collega’s, zij delen vast wel eens een bericht over hun werk. Door deze berichten te reposten laat je niet alleen zien dat jouw organisatie trots is op haar medewerkers, maar ook dat je medewerkers erg betrokken zijn bij de organisatie. Berichten van klanten kun je ook reposten, bijvoorbeeld wanneer zij iets delen over jullie samenwerking, dienst of product.
Wil je weten hoe TTF je kan helpen bij het slim inzetten van social media zoals Instagram? Neem contact met ons op en maak een een afspraak. We helpen je graag!