Verbeter je resultaten op social media
Om de social media aanpak van je organisatie te optimaliseren, is het belangrijk om goed naar de resultaten te kijken. Uit deze data kan je waardevolle informatie halen over hoe de content bij jouw doelgroep in de smaak valt. Het vertalen van deze resultaten naar gerichte acties is essentieel voor een succesvolle social media aanpak.
Doelen bepalen en KPI’s koppelen
Voordat je begint met het actief analyseren en verbeteren van jouw social media resultaten, moet je een duidelijk doel voor ogen hebben. Wat wil je bereiken? Dit kan bijvoorbeeld het vergroten van naamsbekendheid zijn of het werven van nieuwe klanten. Wanneer je de doelstellingen hebt bepaald, moet je hier relevante KPI’s (key performance indicators) aan koppelen. Denk bij naamsbekendheid bijvoorbeeld aan het aantal volgers, het bereik of gedeelde berichten. Bepaal welke KPI’s van belang zijn voor jouw doel en in welke mate deze moeten toenemen.
Meten
Vrijwel alle social media platformen hebben de mogelijkheid om statistieken van jouw social media resultaten in te zien. Hierbij kan je verschillende gegevens bekijken, zoals het aantal volgers, het totale bereik, de interactie, likes en gedeelde berichten. Je hebt al bepaald welke gegevens belangrijk zijn voor het behalen van jouw doelstellingen, nu is het belangrijk om deze goed bij te houden.
Tip:
Maak een Excel bestand aan waarin deze gegevens wekelijks kan invoeren, dit komt van pas wanneer je verbeteringsacties gaat bepalen.
Vertalen en verbeteren
Uit de statistieken van social media is veel af te leiden. Wanneer een bericht bijvoorbeeld tot weinig interactie leidt, kan het zijn dat dit bericht jouw doelgroep minder aanspreekt. Pak er dan een bericht bij die het wel goed deed en vergelijk deze met elkaar. Zo kan je zien wat werkt en wat niet. Op basis van deze informatie voer je verbeterpunten en aanpassingen door.
Tip:
Houd goed bij welke veranderingen en aanpassingen je doorvoert. Zo kan je in de toekomst terugkijken en bepalen welke acties effect hebben gehad.
Blijven herhalen
Wanneer je elke week een vast moment inplant om de resultaten te analyseren en verbeteren, houd je jouw social media aanpak actueel en accuraat. Plan daarom een vast moment in om dit te doen en maak er een gewoonte van om de resultaten te delen en bespreken met je collega’s. Zo dwing je jezelf en/of je team om wekelijks stil te staan bij de resultaten en mogelijke verbeteringen te bedenken.
Hulp bij de vertaalslag
Wij weten als geen ander hoe we jouw social media resultaten moeten vertalen naar gerichte verbeteracties om zo jouw doelstellingen te behalen. Wanneer het niet wilt lukken met de vertaalslag, helpen wij graag. Neem contact met ons op en vertel waar je tegen aan loopt, wij zullen geheel vrijblijvend een voorstel doen hoe wij jouw organisatie kunnen helpen. We helpen je graag op weg om je social media resultaten consequent te verbeteren.