Het belang van een marktverkenning
De start van de route naar succes
Sta je op het punt om een product, dienst of merk op de markt te brengen? In de praktijk zien we vaak dat ondernemers en marketeers meteen enthousiast aan de slag gaan met het benaderen van de markt. Wij raden je aan om eerst een stapje terug te nemen om rustig en kritisch naar de markt te kijken en pas daarna je slag te slaan. Zo voorkom je dat je in al het optimisme op het verkeerde paard gokt of een enorme kans over het hoofd ziet. Start daarom altijd met een marktverkenning. Het maakt je commerciële activiteiten doelgericht en vormt de start van de route naar succes van jouw nieuwe product of dienstverlening.
Wat moet ik doen voor een goede marktverkenning?
De eerste stap is het vrijmaken van tijd. Geen maanden, één druilerige dinsdagmiddag kan al voldoende zijn. Bekijk de situatie op de markt waarin je actief bent. Hoe ziet het vraag en aanbod eruit? Hoeveel potentiële klanten zijn er voor mijn product of dienst? Welke ontwikkelingen zijn er te zien en wat betekent dit voor de toekomst? Waar lopen deze bedrijven of personen tegenaan en hoe helpt mijn product of dienst om hun pijnpunten weg te nemen, taken uit te voeren en welke concrete voordelen levert het voor ze op? Hoe zit het met de concurrentie?
Bepaal vooraf, het liefst in overleg met iemand anders, een overzicht van de vragen die je wilt beantwoorden om de markt te verkennen. Ga daarna los van elkaar opzoek naar informatie en bespreek vervolgens samen de uitkomsten van jullie zoektocht. Zorg ervoor dat de uitkomsten op één pagina passen. Zo heb je een overzichtelijk document waarin de verkenning van de markt staat beschreven. Dit A4’tje vormt de basis van je aanstaande campagne om je product of dienst in de markt te brengen.
Bonus tip:
Bel gewoon eens een klant op. Wat vindt je klant van je nieuwe product of dienst? Zitten mensen hierop te wachten?
Grondig aanpakken?
Wij helpen je graag om te brainstormen, informatie in te winnen of gewoon te inspireren om jouw product of dienst onderscheidend op de markt te brengen. Het begint met het kennen en doorgronden van de markt, concrete doelen opstellen en een strategie om deze te bereiken. Daarna volgt de creatieve vertaalslag waarmee jouw route naar succes bewandeld wordt.