10 tips voor succesvolle B2B-marketing op LinkedIn
LinkedIn heeft 4,6 miljoen Nederlandse gebruikers waarvan er 611.000 zelfs dagelijks actief zijn. Het zakelijke karakter van LinkedIn maakt het een interessant platform voor B2B-marketeers. Toch is het succesvol inzetten van LinkedIn niet eenvoudig. Voor iedereen die meer wil bereiken op het grootste zakelijke platform, of nu eindelijk eens een commerciële slag wil slaan op social media: hierbij 10 tips voor succesvol inzetten van LinkedIn voor je zakelijke doelgroep.
Tip 1: Bepaal een strategie
Een goede LinkedIn-aanpak start bij het bepalen van jouw strategie. Stel vast wat je doelen zijn. Voorbeelddoelen zijn het vergroten van de naamsbekendheid, nieuwe klanten aantrekken of het werven van nieuw personeel. Wanneer je het doel is vastgesteld, breng je de doelgroep in kaart. Wanneer je weet wat hen interesseert, kan je hen content bieden die past bij hun behoeftes. Leg deze informatie vast, het vormt het uitgangspunt voor de inhoud van je boodschap op LinkedIn.
Tip 2: Maak een content kalender
Bepaal maandelijks welke content je waar gaat plaatsen. Brainstorm met collega’s over onderwerpen waar deze berichten over gaan en wat jullie boodschap is. Door van tevoren al bedacht te hebben wat je wanneer gaat plaatsen, kan je doordacht te werk gaan en relevant zijn. Creatief omgaan met bestaande content (hergebruiken) zorg ervoor dat je meer kunt produceren in korte tijd.
Tip 3: Maak het menselijk
Mensen volgen het liefst mensen. Zorg er daarom voor dat je niet alleen corporate informatie deelt, maar laat volgers ook de menselijke kant van je organisatie laat zien. Maak gebruik van foto’s van echte mensen, bijvoorbeeld je collega’s. Vermijd gelikte stockfoto’s.
Tip 4: Maak het persoonlijk
Bedrijfspagina’s hebben het vaak lastig op LinkedIn. Enerzijds doet LinkedIn dit natuurlijk in de hoop dat bedrijven gaan adverteren, anderzijds speelt het algoritme in op de gewenste gebruikservaring.
De meeste mensen zitten niet te wachten op berichten van een bedrijf. Een bericht van een echt mens spreekt simpelweg gewoon meer aan. Laat jouw collega’s daarom ook berichten plaatsen over de organisatie of vraag ze de berichten van het bedrijfsaccount te delen. Hiermee vergroot je het bereik van jouw berichten, en dus ook de organisatie. Hiermee benut je ook nog eens het netwerk van je collega’s.
Tip 5: Besteed tijd aan de tekst (relevant zijn)
De tekst die je bij bijvoorbeeld blogberichten onder de aandacht brengt, is net zo belangrijk als de blog zelf. Misschien wel belangrijker, want in deze tekst moet je de lezer overtuigen om op jouw link te klikken. Weet jouw volgers te verleiden en maak ze nieuwsgierig. Schrijf dus niet even snel een berichtje, maar neem er de tijd voor en denk er goed over na. Houd daarnaast de tekst altijd kort, zo voorkom je dat de tekst wordt afgekapt en er ‘Lees meer’ komt te staan.
Tip 7: Blijf geïnspireerd
Kijk vooral om je heen wat andere bedrijven posten op LinkedIn. Beperk je daarbij niet tot concurrenten, liever niet zelfs. Kijk juist in een andere bedrijfstak of er aansprekende bedrijven zijn met creatieve ideeën. Geef aan deze ideeën je eigen ‘schwung’ en je bent origineel in je eigen branche.
Tip 8: Bouw een team
Zorg ervoor dat er een team is die aan de slag gaat met social media. Het is verleidelijk om er één iemand op te zetten. Maar het brainstormen en komen tot creatieve ideeën is een cruciaal onderdeel om onderscheidend te zijn.
Tip 9: Meten, meten en nog eens meten
Om te weten of en welke berichten het goed doen, is het ontzettend belangrijk om de statistieken in de gaten te houden. Meet bijvoorbeeld hoe vaak er is doorgeklikt naar de website, of meet het aantal interacties met je volgers. Blijf altijd experimenteren en analyseren. Door te proberen en te meten, kom je er achter wat het beste werkt bij jouw volgers.
Tip 10: Extra hulp
Wij denken graag met je mee over je content strategie en de rol die social media daarin kunnen spelen. Neem vrijblijvend contact met ons op of download de whitepaper over het ontwikkelen van een effectieve content strategie.