Marketing automation onmisbaar voor B2B klantwerving
Inmiddels is marketing automation in allerlei verschillende processen geïmplementeerd binnen de leadflow van B2B organisaties. Het bespaart niet alleen tijd, het werkt bewezen omzetverhogend, mits het op de juiste manier wordt ingezet. Laat geen meer omzet liggen. Het is tijd om aan de slag te gaan met marketing automation.
De mogelijkheden
Vrijwel alle toepassingen van marketing automation richten zich op het inspelen op de customer journey van de lead of klant. Elke fase van de journey vraagt om een andere benadering. Wij zetten wat voorbeelden uit de vele mogelijke toepassingen op een rij:
- Beter converterende landingspagina’s
- Vooringevulde contactformulieren
- Automatische e-mails na aanmelding nieuwsbrief of contactaanvraag
- Automatisch inplannen van afspraken
- Aanvullen van database/klantbestand en het segmenteren hiervan
- Leadscoring (leads automatisch een waarde toekennen)
- Lead nurturing (automatische handelingen die volgen op basis van de scoring)
De voordelen
Marketing automation bespaart tijd doordat er veel handmatige handelingen worden geautomatiseerd. Zo wordt een content marketing strategie met automation minder tijdrovend. Een ander voordeel van marketing automation is de mogelijkheid om de gehele customer journey in kaart te brengen en op basis van data te verbeteren. Hierdoor worden klantbehoeften herkent, neemt het aantal conversies toe en worden herhalingsaankopen gegenereerd. Kortom: tijdbesparing en meer omzet. Hier zegt geen enkele organisatie nee tegen. Waarom is nog niet iedere B2B-organisatie bezig met automation?
Alle begin is moeilijk
Het zijn vaak juist de eindeloze mogelijkheden die een drempel opwerpen. Daarom raden wij onze klanten altijd aan om klein te beginnen. Start bijvoorbeeld met slimme formulieren op je website waar een automatische mail op volgt. Uiteindelijk kan je dit uitbouwen tot een mailflow en kan je koppelingen bouwen met bestaande of nieuwe databases of klantsystemen. Zo zet je een basis neer waarmee je uiteindelijk op een geleidelijke wijze allerlei processen kunt automatiseren en verbeteren. In kleine stappen naar grote resultaten.
Valkuilen
In de praktijk zien we vaak dat bedrijven een duur automation-pakket aanschaffen zonder eerst goed na te denken over wat het doel is. Vervolgens wordt de software nauwelijks geïmplementeerd in de bestaande processen en verslapt na verloop van tijd de aandacht voor automation. Denk daarom vooraf goed na over het doel en maak deze concreet, zoek daar vervolgens een bijpassend systeem uit qua kosten en mogelijkheden. Zet concrete doelen en afspraken op papier voor de implementatie en toepassing van automation binnen de organisatie.
Gratis advies?
Wij helpen je graag met het maken van een goede start of het optimaliseren van je huidige automation strategie. We denken graag met je mee in de overwegingen die je maakt op het gebied van marketing automation. Meld je nu aan voor een gratis consult. Dan krijg jij concrete handvatten over hoe jij in jouw bedrijf aan de slag kunt gaan met marketing automation.
Bel +31 (0)33 461 5852 of stuur ons een mail:
[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]