Content marketing voor B2B, de voordelen en valkuilen
Met een relevante boodschap je doelgroep boeien en binden
Het feit dat content marketing al jarenlang een populair begrip is, vormt natuurlijk geen reden om ermee te beginnen. Het succes dat veel B2B bedrijven ermee boeken, is dat misschien wel. De ontwikkelingen binnen het marketinglandschap maken dat veel organisaties haast niet meer om content marketing heen kunnen. Reclame-uitingen via traditionele media verliezen aan effectiviteit. Nieuwe kanalen moeten worden aangeboord jouw ideale klant te vinden.
Niet meer schieten met hagel, maar inspelen op persoonlijke behoeften
De toename van het aantal reclame-uitingen maakt de doelgroep minder gevoelig en een stuk selectiever in het oppikken van reclame-uitingen. Een advertentie in een vakblad of een radiospot op BNR-nieuwsradio kan helpen, maar het blijven tijdelijke en dure oplossingen voor het aanvullen van je salesfunnel. Content marketing leent zich zowel voor actuele, tijdsgebonden campagnes als voor de vindbaarheid en positionering op lange termijn. Door in te spelen op persoonlijke behoeften van mensen in je doelgroep, maakt je communicatie-uitingen voor de ontvanger relevant. Dat zorgt ervoor dat je écht op het netvlies komt. En ook belangrijk: dat je minder budget verspilt.
In alle fasen van de customer journey
Content Marketing wordt toegepast in alle fasen van de customer journey. Door gebruik te maken van de juiste marketing automation software, weet je in welke fase de klant of prospect zich bevindt. Je kent per fase de informatiebehoefte en stemt daar de content op af. Je weet wat je moet doen om iemand de volgende stap te laten zetten. Hierdoor heeft content marketing direct invloed op de conversie en daarmee op je omzet en bedrijfsresultaten.
De belangrijkste voordelen van content marketing:
- de doelgroep vindt jou in plaats van andersom, verklein de verspilling van advertentiekosten;
- het is een duurzame oplossing, content verhoogt je vindbaarheid op de lange termijn;
- positionering in de markt: zet je organisatie op de kaart als persoonlijk, deskundig, professioneel, toegankelijk, sympathiek of hoe je DNA ook is;
- je kunt content marketing toepassen in alle fasen van de customer journey. Dit zorgt zowel voor nieuwe leads, een hogere conversie, als binding met bestaande en slapende klanten en meer herhalingsaankopen;
- door aantrekkelijke en relevante content te verspreiden op social media groeit je naamsbekendheid en bevestig je je autoriteit.
De valkuilen van Content Marketing
- beginnen zonder plan, strategie en concrete doelen;
- veel tijd en aandacht steken in creëren maar te weinig in het slim verspreiden;
- te weinig tijd en aandacht voor de organisatie van het proces;
- je maakt uitsluitend reclame voor je eigen organisatie in plaats van dat je je doelgroep interessante bijdragen levert.
Ons advies: speel in op de behoefte van de klant, in plaats van te roepen wat je zelf wilt vertellen!
Wil je weten hoe je content marketing effectief gebruikt voor jouw bedrijf of organisatie? Stel je vraag met een mailtje aan Guido Schreudering, guido.schreudering@ttfmc.nl. Of neem contact op via onderstaand formulier.
Bel +31 (0)33 461 5852 of stuur ons een mail:
[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]