Google verandert de spelregels voor SEO
Deze zomer heeft menig SEO-specialist met de handen in het haar gezeten. Google heeft zijn algoritme namelijk flink op de schop genomen. Sommige ontwikkelingen, zoals de afstraffing van mobielonvriendelijke websites, werden al maanden geleden aangekondigd. De veranderingen die Google deze maand doorvoert kwamen een stuk minder verwacht.
Omdat de organische vindbaarheid voor steeds meer bedrijven cruciaal is, hebben wij het internet afgespeurd om de feiten van de fabels te onderscheiden. In dit artikel brengen we je in vijf minuten op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen op SEO-gebied.
Schimmig
Google is lang niet altijd transparant over de factoren die de page ranking beïnvloeden. Voor SEO-specialisten is het vaak gissen naar de nieuwste heilige graal om bovenaan te eindigen. De uitgangspositie van Google is duidelijk: websites die een prettige gebruikservaring bieden krijgen voorrang boven gebruiksonvriendelijke websites. Welke factoren Google hierin belangrijk vindt is vaak een kwestie van experimenteren en meten. Eén ding staat als een paal boven water: de page ranking wordt bepaald door een aaneenschakeling van veel verschillende factoren. Het optimaliseren van SEO is dan ook een steeds te doorlopen proces waarbij er aan verschillende knoppen gedraaid moet worden. En daarbij geldt dat de statistieken je indicatoren zijn die laten zien hoe je SEO-machine draait.
Veilige verbinding
In 2018 heeft Google veel aandacht besteed aan de veiligheid van internetgebruikers. Een SSL-verbinding, te herkennen aan het groene slotje in de zoekbalk, staat voor een beveiligde verbinding. Websites zonder een veilige verbinding eindigen sinds enkele maanden extreem laag in zoekresultaten. En dat is jammer, omdat zo’n verbinding vrij eenvoudig in te regelen is. Het vormt een makkelijk stap om organische bezoekers en daarmee potentiële klanten op je website krijgen.
Mobielvriendelijkheid
In het verleden scoorden mobielonvriendelijke websites slecht in de zoekresultaten op mobiele apparaten. Sinds dit jaar worden deze websites ook op de desktop lager in de zoekresultaten geplaatst. Dit heeft veel invloed op de bezoekersaantallen van B2B-organisaties. Juist de zakelijke doelgroep gebruikt nog steeds intensief de desktop. Toch staat het mobiel-optimaliseren van de website bij veel B2B-organisaties niet op de prioriteitenlijst. Nu de mobielvriendelijkheid van de website ook invloed heeft op de bezoekersaantallen vanaf desktops, zien organisaties plotseling het aantal websitebezoeken en aanvragen fors dalen.
Medic update
Begin 2018 voerde Google een zogenoemde ‘Core Update’ uit. Deze update wordt inmiddels de ‘Google Medic Update’ genoemd omdat het grote invloed heeft op websites met content over medische zaken, gezondheid, levensstijl en fitness. Maar ook andere sectoren zijn hierdoor geraakt, zoals onder meer: verzekeringen, financieel, B2B, entertainment en kortingssites. De verklaring voor de veranderingen in de zoekresultaten lopen uiteen. SEO-expert Marie Haynes denkt dat de update gericht is op ‘YMYL’-websites. Dit staat voor “Your Money Or Your Life”. Websites die van invloed kunnen zijn op het huidige of toekomstige welzijn van de internetgebruiker.
Omdat de update recent is en Google er niet transparant over is, valt nog niet te zeggen wat hiervan precies de uitwerking zal zijn. Dat zullen statistieken later uitwijzen. En als we dat weten heeft Google ongetwijfeld alweer de volgende algoritme update in stelling gebracht.
Jouw website beter vindbaar maken?
Wil je de vindbaarheid van jouw website verbeteren? Laat het ons weten!
Bel +31 (0)33 461 5852 of stuur ons een mail:
[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]