Onder de kop ‘Radiocommercial? Dat kan creatiever en effectiever!’ staat in de MarketingTribune van 8 maart een artikel van Sjaak Hoogkamer. Het artikel gaat in op het veronderstelde verband tussen creativiteit en effectiviteit bij radiocommercials. Aangehaald wordt dat Qmusic inmiddels opvallende inzichten op dit vlak verkregen heeft.
Ook de Engelse radiogoeroe Tony Hertz komt voorbij. Met hem ontwikkelde Qmusic een paar jaar geleden sessies over ‘radiocreativiteit’, waaraan ook TTF deelnam. Tony Hertz stak daarin zijn afschuw over het gemiddelde niveau van de Nederlandse radiocommercial niet onder stoelen of banken: ‘Altijd weer die dot nl!’ En wij gaven hem hierin groot gelijk.
Echter ook vandaag de dag is nog steeds de boodschap van een groot aantal commercials: ‘ga snel naar punt nl’. Alsof het uitverkoop is, op=op. Hoezo snel? Omdat het lekker rijmt? Kennelijk reikt de creativiteit niet verder dan deze inwisselbare en vaak hysterisch uitgesproken slagzin. Wedden dat menig radioluisteraar vaak niet meer weet wie ook alweer de afzender was? Met als resultaat, u mag het zeggen…
Jammer daarom dat in het artikel in MarketingTribune uitsluitend wordt ingegaan op het – overigens in onze ogen terechte – belang van creativiteit, maar dat er met geen woord wordt gerept over wat dat nu betekent voor het concrete effect van een radiocommercial. Want dát nu is in onze ogen de ‘proof of the pudding’! Kom op Qmusic, kom op Sjaak, vertel daar eens wat over. Want dat is nu juist hetgeen adverteerders zouden moeten weten! Want radiocommercials kunnen zeker creatiever en effectiever…