
De 10 do’s en don’ts voor b-to-b Twitter Marketing
Gebruik jij Twitter en wil je weten hoe je dit optimaal kan inzetten? In dit artikel geven wij tien adviezen voor je b-to-b marketing en communicatie via Twitter.
DO
Positioneer jezelf als een branche expert
Heb je collega’s met veel kennis of ervaring? Laat dan weten wat er leeft binnen jouw bedrijf. Hebben zij een interessant artikel geschreven, deel dit! Vind je ergens interessante informatie, deel het en laat zien dat je op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen in jouw vakgebied. En dat je echt kennis van zaken hebt.
DON’T
Het alleen maar over jou laten gaan
Het is goed om trots te zijn op jouw merk. De meeste klanten willen echter weten wat jij hén kan bieden en wat jij voor hén kan betekenen. Zorg dus dat niet jij, maar dat zij centraal staan. Uiteindelijk willen ze bediend en geholpen worden. Natuurlijk is het helemaal niet erg om jezelf soms in de schijnwerpers te zetten, maar altijd met mate.
DO
Zoek de verbinding met je publiek en betrek hen actief
Gebruik Twitter niet als luidspreker of megafoon. Zoals het woord al aangeeft gaat social media om het sociale aspect, om het gesprek. Ga in gesprek met je omgeving en klanten. Twitter biedt de mogelijkheid om laagdrempelig en direct met hen te communiceren, gebruik deze mogelijkheid. Laat het menselijke gezicht van je bedrijf zien.
DON’T
Recycle oude tweets
Het kan soms aanlokkelijk zijn om oude berichten te hergebruiken. Doe dit liever niet. Ten eerste vinden mensen het irritant en saai als telkens hetzelfde bericht wordt gedeeld. Daarnaast loop je het risico dat je Twitter-kanaal wordt aangemerkt als spam en dat je wordt geblokkeerd. Juist door telkens nieuwe en voor jouw volgers interessante informatie te delen blijf je voor hen relevant.

DO
Zorg voor een persoonlijke tone of voice
Er zijn veel verschillende manieren hoe je met je volgers kunt praten. Uit onderzoek is gebleken dat je er goed aan doet om altijd persoonlijk te reageren. Laat zien dat er een mens is die reageert, geef daarom gepersonaliseerde antwoorden. Weet de ander zo persoonlijk mogelijk te raken en wees daarin professioneel.
DON’T
Te veel hashtags gebruiken
Het gebruik van hastags (#) kan het bereik en de betrokkenheid van je kanaal vergroten. Je bericht wordt sneller gevonden in de zoekfunctie van Twitter en mensen weten waar het bericht over gaat. Berichten met hastags leiden volgens onderzoek zelfs tot twee keer zoveel ‘engagement’. Maar overdaad schaadt. Te veel hashtags irriteren en zijn slecht voor de leesbaarheid. En leidt uiteindelijk tot minder reacties.
DO
Verkorte weblinks gebruiken
Je hebt maximaal 280 tekens in een Twitterbericht. Dat betekent dat je zuinig moet zijn met je woorden. Maar als je iets wil linken in je bericht dan kan dat veel ruimte innemen. Ruimte die je kunt gebruiken voor je boodschap. Gebruik daarom verkorte weblinks via websites als bit.ly en goo.gl en maak optimaal gebruik van de 280 tekens.
DON’T
Steel andermans content
Je wilt je juist onderscheiden van de competitie. Zorg daarom dat je unieke en waardevolle content creëert. Soms kom je echter informatie tegen van anderen die je graag wil delen. Doe dan niet alsof je het zelf bedacht hebt. Dit valt (uiteindelijk) op en is niet goed voor je imago. Laat je je door anderen inspireren en gebruik je andermans bronnen, geef dit dan aan. Anderen zullen dit ook bij jou doen en zo help je elkaar een breder publiek te bereiken.
DO
Je persoonlijke redactionele Twitter-formule
Zorg ervoor dat je herkenbaar bent, met een eigen ‘tone-of-voice’, een eigen stijl en een duidelijke keuze van je onderwerpen. En heel belangrijk, wees daar in consistent. Hanteer zo een eigen persoonlijke redactionele formule, en gebruik dit steeds weer als je checklist. Spring er tussenuit, wees uniek want zo creëer je je eigen publiek. Met andere woorden: Stand out of the crowd!
DON’T
Slordig schrijfgedrag
De snelle aard van sociale media, en in het bijzonder Twitter, lokt slordig schrijfgedrag uit. Een kort berichtje is immers zo geplaatst. Helaas worden berichten met spel- en grammaticale fouten minder serieus genomen. Zeker als je voor zakelijke doeleinden communiceert is het belangrijk om correct Nederlands te gebruiken. Jouw Twitter-kanaal is namelijk het visitekaartje van jouw organisatie. Twijfel je over een woord of grammaticale regel? Check op de website van OnzeTaal voor correcte schrijfwijze.