In het huidige digitale tijdperk lijkt er weinig plaats meer voor papier. Kijk bijvoorbeeld naar de vele paperless offices die de aanwezigheid van papier verdrukken. Zullen de gedrukte media ophouden te bestaan? Wij denken van niet. In die stortvloed aan digitale media, biedt papier juist een kans om onderscheidend te zijn. Want met papier heb je iets in handen. Wij pleiten voor crossmediale communicatie!
Deskundigen zijn het erover eens: printmedia blijven hun aanwezigheid claimen in het medialandschap. Papier heeft een aantal eigenschappen die online communicatie nooit zal kunnen evenaren: papier is tastbaar, blijft vaak een tijdje liggen en wordt nog weleens doorgebladerd. Gedrukte media zijn dan ook vooral geschikt voor zaken die niet continue vernieuwd of ge-update hoeven te worden. Voor inhoud die je wilt bewaren, nog eens wilt herlezen of aan anderen wilt uitdelen. Ook Elsevier schreef onlangs dat er niks mis is met dode bomen, en dat papier de nieuwe luxe wordt. Volkskrant en Trouw meldden begin februari zelfs dat zij hun printoplage zien stijgen.
Flyers en affiches
Voor bepaalde doeleinden zijn printmedia zelfs geschikter dan digitale middelen. Denk aan promotie voor evenementen. Die leent zich uitstekend voor communicatie via papier, zoals flyers. Een flyer kun je iemand in de handen drukken. Affiches in cafés zijn ook zo’n voorbeeld van uitstekende promotie via gedrukte media, door de meer langdurige blootstelling eraan. Dit in tegenstelling tot digitale promotie, die veel vluchtiger is en vaak maar kort aandacht krijgt. En waarvan bovendien het aanbod almaar groeit.
Crossmediaal
Een variant die de toekomst heeft, is de combinatie van papier met digitale media. Oftewel: de crossmediale communicatie. Als merk of organisatie moet je zowel fysiek als virtueel aanwezig zijn, waarbij het één het ander versterkt. De combinatie van offline en online zorgt onder andere voor meer traffic naar de website. Bijvoorbeeld via een QR-code, die na scannen leidt naar een webpagina. Print en digitaal vullen elkaar zo aan en versterken elkaar. In vrijwel alle gevallen gaan deze twee hand in hand, of zouden dat in ieder geval moeten doen.
Doel voor ogen
En uiteindelijk gaat het natuurlijk vooral om de inhoud. Want zowel print als online zijn ook maar middelen om een boodschap over te brengen. We moeten ons vooral afvragen welk doel we beogen, om daar vervolgens de meest geschikte middelenmix bij te kiezen.