Communicatieonline.nl komt deze week met een gastblog van Adformatie over storytelling. De blog eindigt met de uitspraak dat storytelling een vak apart is. En dat medewerkers er zo doorheen prikken als verhalen niet echt zijn. Uitspraken die wij van TTF onderstrepen.
Het is als organisatie van belang om een verhaal te hebben. Een verhaal dat de medewerkers verbindt met de strategische uitgangspunten van de club. Dat begint met het formuleren van de why, how en what uit de Gouden Cirkel van Simon Sinek: wat doen we, hoe doen we dat, maar vooral: waarom doen we wat we doen? Oftewel: wat is ons bestaansrecht en hoe onderscheiden we ons?
Medewerkers als storytellers
Het grote verhaal van de organisatie is niet het enige verhaal. In een organisatie heb je ook te maken met de persoonlijke verhalen van medewerkers. Er bestaan zodoende meerdere verhalen door elkaar. Als je als bedrijf storytelling voor je wilt laten werken, moet je je medewerkers een aantal handvatten aanreiken die maken dat zij hun verhalen over de organisatie kunnen delen.
Vijf succesfactoren
Communicatieonline.nl noemt vijf succesfactoren die maken dat het verhaal van een organisatie kan worden verteld:
- In de eerste plaats de storytellers zelf. Medewerkers die een echt, eigen verhaal over de organisatie vertellen. Vanuit onze optiek moet dit dan wel een authentiek verhaal zijn. Geen verhaal dat is opgelegd, of 1-op-1 doorgeplaatste content van de bedrijfsprofielpagina op Facebook.
- Onderwerpen om een verhaal over te vertellen. Dit om de verhalenstroom op gang te houden. Wij vullen hier graag op aan dat deze onderwerpen relevant moeten zijn en een getrouwe afspiegeling vormen van het gedachtegoed van de organisatie. Een verhalenstroom op gang houden moet geen doel op zich zijn.
- Tools om de verhalen op de juiste manier en via het juiste kanaal te kunnen delen. Men moet beschikken over apparatuur die informatie delen mogelijk maakt.
- Een platform dat geschikt is om verhalen op te vertellen. De meeste intranetten lenen zich er niet voor om informatie met de buitenwereld te delen. Volgens ons is het daarbij van belang dat voor ieder verhaal het juiste platform wordt gekozen. Een bericht delen op Facebook heeft pas zin als je doelgroep daar ook te vinden is.
- Publiek dat de verhalen weet te vinden, te delen en bij voorkeur weet aan te vullen met eigen verhalen. Zie hiervoor ook het vorige punt: kies het juiste publiek bij het juiste platform.
No story, no glory!
Idealiter sluiten de verhalen van medewerkers aan bij het grotere verhaal van de organisatie. De verhalen samen zorgen dan voor een uniform beeld die het imago van de organisatie versterken. Maar drijfveren en aspiraties worden pas écht omarmd en gedeeld als ze oprecht zijn. En niet bedacht of opgelegd. Daarom ga je voor goede storytelling terug naar de basis van je organisatie: waarom doen we wat we doen? Pas als dat verhaal klopt, kunnen medewerkers zich eraan conformeren. En ware storytellers voor de organisatie worden. Is dit verhaal niet op orde, dan geldt: no story, no glory!
Download onze whitepaper ‘No story, no glory!’
Bronnen:
http://www.communicatieonline.nl/blog/dit-zijn-5-onmisbare-adviezen-voor-succesvolle-storytelling
http://www.eurib.org/direct-mail-normal/brand-genetics/hoe-leg-je-de-unieke-drijfveren-en-aspiraties-van-je-organisatie-bloot.html
https://www.youtube.com/watch?v=IPYeCltXpxw