Verbeter je online vindbaarheid in 4 stappen
Goede SEO draagt bij aan de vindbaarheid van jouw website. Hoe hoger jouw website scoort in de zoekresultaten, hoe meer mensen de website zullen zien. Maar hoe zorg je voor goede SEO? Lees snel verder en ontdek hoe jij de SEO van jouw website kan verbeteren.
Stap 1: Analyse
Voordat je kan beginnen met het verbeteren van jouw SEO, is het belangrijk om jouw website/bedrijf eens flink onder de loep te nemen. Stel eerst vast wat het doel van je website is. Wat is de kernboodschap en wat is je doelgroep? Als je dit hebt bepaald, is het tijd om de huidige website te analyseren. Dit hoef je gelukkig niet alleen te doen, er zijn vele handige online tools die je hierbij kunnen helpen zoals SEORCH en Google Analytics.
Beantwoord de volgende vragen in de analyse:
- Wat onderscheidt jouw website van die van anderen?
- Wat is de site-structuur en in hoeverre is die logisch?
- Welke pagina’s zijn de belangrijkste pagina’s?
- Waar scoort de huidige website wel en niet op? (Welke zoekwoorden/pagina’s/links/sociale media e.d.)
- Welke pagina’s scoren goed?
- Hoe komen de bezoekers op de site? (Via welke zoekwoorden/pagina’s/links/ sociale media e.d.)
- Op welke onderwerpen/woorden zoeken beoogde klanten?
- Waar hebben klanten behoefte aan? (Welke content, diensten, ect.)
Stap 2: Bepaal je SEO-strategie
Nu je de huidige vindbaarheid van de website in kaart hebt gebracht, is het tijd om een strategie te gaan bepalen. De volgende punten helpen bij het vormen van een goede strategie.
- Wat moet er gebeuren om de website te verbeteren aan de hand van de uitgevoerde analyse?
- Met welke beperkingen heb je mee te maken? (Praktisch, personeel, financieel, ect.)
- Maak een inventarisatie van zoekwoord(en) waarmee je goed wilt scoren in zoekmachines
- Welke content moet centraal staan/wil je bieden?
- Welke KPI’s zijn belangrijk voor jouw website en waarop ga je monitoren?
- Plan van aanpak en planning vaststellen
Stap 3: Tijd voor actie
Wanneer je de website hebt geanalyseerd en een strategie hebt bepaald, kan je aan de slag! In deze fase zal je niet alleen de website onderhanden nemen, maar ga je ook content ontwikkelen.
De website
De basis van een goede vindbaarheid is een goede website. Een duidelijke structuur en opbouw zijn niet alleen van belang voor de website zelf, maar ook voor de teksten op de website. Zorg ervoor dat er veel links op je website staan die naar de belangrijkste pagina’s verwijzen. Zo ziet Google wat de belangrijkste pagina’s zijn. Daarnaast creëer je een duidelijke structuur door te werken met een goede koppenstructuur in de teksten.
Mobiele website
Tegenwoordig zullen veel websitebezoekers de site vanaf hun smartphone bezoeken. Het is dus een must dat jouw website geschikt is voor smartphones. Dit is niet alleen erg goed voor de gebruiksvriendelijkheid, maar ook voor de vindbaarheid in Google.
Content is king
Uiteindelijk gaat het allemaal om de content van jouw website. Het is van belang dat de content die je creëert relevant is voor jouw doelgroep. Relevante content is erg belangrijk voor de vindbaarheid van jouw website. Als een bezoeker niet kan vinden wat hij zocht en de website snel weer verlaat, is dit voor Google een teken dat de content niet relevant is aan de zoekopdracht. Dit zal invloed hebben op de positionering van jouw website in de zoekresultaten.
Zoekwoordenonderzoek
Het loont de moeite om een zoekwoordenonderzoek te doen voordat je begint met het maken van content. Als je inzage hebt op de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt, kan je deze verwerken in de content voor een betere vindbaarheid.
Linkbuilding
Een andere factor die bijdraagt aan de vindbaarheid van jouw website is linkbuilding. Hierbij vermeldt een andere website jouw website met een link. Het is wel van belang dat de website die jou vermeldt betrouwbaar en relevant is. Deel bijvoorbeeld samen met de partners van jouw bedrijf links uit, zo heb je betrouwbare en vergelijkbare links.
Interne linking
Het is ook belangrijk om op jouw website gebruik te maken van interne links. Hierbij vermeld je een linkje naar een andere pagina van jouw website, waar de bezoeker meer relevante informatie kan vinden. Met goede interne links is jouw website dus erg gebruiksvriendelijk. Controleer wel regelmatig de linkjes die je vermeld, om te voorkomen dat ze naar niet bestaande pagina’s leiden.
Stap 4: Nazorg
Het is belangrijk om actief bezig te blijven met de website. Las elke maand een vast moment in om de SEO van je website te verbeteren. Analyseer onder andere welke zoekwoorden en pagina’s het goed deden en hoe bezoekers op jouw website kwamen. Met deze informatie weet je of je iets moet veranderen of niet. Houd de website up-to-date en leid eventueel medewerkers op in SEO en websitemanagement.
Hulp bij SEO
Heb je toch liever wat hulp bij SEO? Neem dan gerust contact met ons op en wij helpen je verder!
Bel +31 (0)33 461 5852 of stuur ons een mail:
[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]