
Online adverteren: bereik je doelgroep
De strijd om de aandacht van de klant vindt steeds meer online plaats. Sinds 2011 geven Nederlandse bedrijven meer geld uit aan adverteren op het internet dan aan offline advertenties. In 2011 besteedde Nederlandse organisaties al zo’n 51 miljoen euro meer uit aan adverteren op het internet dan op TV. De eerste stap voor succesvol online adverteren is een goede website waarop bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken. De bezoeker wordt op de website in verleiding gebracht om contact op te nemen of op andere wijze gegevens achter te laten. Deze bezoekers komen echter niet zomaar op je website. Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep jouw website weet te vinden?
Online adverteren werkt in de basis niet anders dan offline adverteren. Je moet dáár zijn waar je doelgroep is, met een relevante en aansprekende boodschap. Het grote voordeel van online adverteren is dat je heel gericht je doelgroep kunt targeten en dat de resultaten goed meetbaar zijn. Wij nemen je mee in de mogelijkheden van online adverteren. We maken je wegwijs in de wereld van Google Ads, Facebook Ads en andere mogelijkheden om jouw doelgroep online te bereiken.
Scoren met Google Ads (voorheen Google Adwords)
Het advertentieplatform van Google biedt verschillende mogelijkheden om heel gericht te adverteren. De mogelijkheden voor targeting (doelgroepselectie) zijn zeer uitgebreid. Je advertenties worden alleen vertoond wanneer je doelgroep door jou geselecteerde zoektermen gebruikt. Wanneer je binnen een bepaalde doelgroep op dezelfde zoekwoorden adverteert als je concurrent, dan verschijnt de advertentie met het hoogste bod bovenaan. Je betaalt per klik en stelt zelf in hoeveel je maximaal per klik wil betalen. Hoe populairder het zoekwoord, hoe hoger je moet bieden om kliks te generen. Door een maximum budget per dag in te stellen, houd je de kosten in de hand. De resultaten van de campagnes zijn uitgebreid te analyseren, waardoor je continu in staat bent om je campagne te verbeteren.
Naast het adverteren in de zoekresultaten, biedt Google Ads ook andere online advertentiemogelijkheden. Zo is het mogelijk om zogenoemde ‘display ads’ in te zetten voor de promotie van je producten of diensten. Dit zijn advertenties die op miljoenen websites, nieuwspagina’s en blogs worden vertoond. Deze manier van adverteren wordt ook veel gebruikt voor retargeting, het vertonen van advertenties aan mensen die je website in het verleden hebben bezocht.
Social media
Wanneer je adverteert op social media is het belangrijk om eerst te onderzoeken waar jouw doelgroep te vinden is. Wanneer je adverteert voor een b2b doelgroep, is LinkedIn vaak een geschikt advertentiekanaal. Om hier de juiste mensen te bereiken, kan je advertenties specificeren op onder meer functies, interesses en locaties van de gebruikers. Als je wil adverteren op Facebook, kan je kiezen uit het promoten van een bericht of het plaatsen van een advertentie. Wanneer je kiest voor de optie ‘promoten’ dan wordt het gekozen bericht hoog vertoond (vaak als tweede update) in het nieuwsoverzicht van de gekozen doelgroep. Bij het plaatsen van een Facebookadvertentie kan je heel gericht op demografische- en geografische gegevens adverteren. Met een zorgvuldige doelgroepselectie en voldoende advertentiebudget, komt je advertentie gegarandeerd bij de juiste mensen terecht.
Facebook biedt net als Google de mogelijkheid om ook buiten hun eigen websites te adverteren. Dit biedt de kans om de doelgroep te bereiken op relevante plaatsen en/of momenten. Zo kan je bijvoorbeeld je vacatures promoten op de website van een vakblad, of je juridische/fiscale diensten bij een achtergrondartikel over een belastingzaak. Zie Facebook daarom niet over het hoofd voor een zakelijke boodschap.
Advertorials
Advertorials vormen een slimme manier om je doelgroep te bereiken met een relevante en aansprekende boodschap. Hierbij plaatst het gekozen platform jouw content (bijvoorbeeld een artikel, filmpje of podcast) op haar kanalen. Zo kan je meer informatie kwijt dan in een banner of een Google advertentie. Bekijk de websites van vakbladen in jouw branche, vaak is het hier mogelijk om op te adverteren met een advertorial. Via de nieuwsbrieven van vakbladen komt jouw boodschap rechtstreeks terecht in de mailbox van professionals binnen jouw doelgroep. Een hele interessante advertentiemogelijkheid, vooral gezien de beperkte mogelijkheden van direct mailing en cold calling nu de privacywetgeving is aangescherpt. De belangrijkste succesfactoren in deze manier van adverteren zijn: je boodschap past bij de doelgroep van het gekozen platform, je content is geen reclamepraatje maar voegt echt iets toe.
Extra hulp
Wij helpen je graag om een start of een verbeterslag te maken met online adverteren. Samen komen we in een brainstormsessie tot de boodschap die je naar je doelgroep overbrengt. Vervolgens werken wij dit uit tot een creatief concept, maar wij houden hier echter niet op. Wij meten de resultaten van de onlineadvertenties en scherpen ze aan waar nodig.