Adverteren op Facebook niet geschikt voor B2B?
Hoe je juist met Facebook je B2B-doelgroep bereikt.
‘Er zitten alleen maar consumenten op Facebook’, een veelgehoord excuus om Facebook niet in te zetten als B2B-advertentiekanaal. Klopt deze aanname of is Facebook juist wel interessant voor organisaties met zakelijke klanten?
Ook zakelijke klanten zijn mensen
In B2B-organisaties werken mensen. Mensen met Facebook-accounts. Het is niet dat ze na vijven op stand-by staan te wachten totdat het weer 9 uur ’s morgens is. Ook in de avond zijn ze online. Ze bekijken huizen op Funda, luisteren naar muziek en kijken op social media jaloers naar de vakantiefoto’s van de buren. Tussendoor nemen ze met hun partner de afgelopen werkdag door en denken ze na over de planning van de volgende dag. Ook al doe je zaken met de grootste organisaties van de wereld, of heeft je gemiddelde klant meer universitaire studies afgerond dan jij wist dat er bestonden. Je klanten zijn uiteindelijk altijd mensen.
Facebook maakt profielen van miljarden mensen
Wereldwijd heeft Facebook 2,23 miljard maandelijks actieve accounts, in Nederland zijn er meer dan 10 miljoen geregistreerde accounts. Dit betekent dat Facebook van 10 miljoen mensen in Nederland gegevens verzamelt. We wagen ons niet aan de ethische kant van het verhaal, maar houden het even bij de feiten. Dat Facebook van 10 miljoen Nederlanders profielen heeft, biedt een unieke kans om heel gericht op jouw doelgroep te adverteren.
Audience Network
Hoewel het aantal actieve gebruikers op Facebook afneemt, blijft de database van 10 miljoen Nederlanders enorm waardevol. Dat jouw klanten misschien niet meer frequent op Facebook actief zijn, is geen reden zijn om dit advertentiekanaal over te slaan. Facebook biedt namelijk ook de mogelijkheid om buiten Facebook om te adverteren, het zogenoemde ‘Audience Network’. Hierbij vertoont Facebook jouw advertenties op websites van derden.
Hoe werkt adverteren via Facebook Audience Network?
Selecteer wie je advertentie te zien krijgt. Dat kan op basis van allerlei kenmerken zoals leeftijd, functietitel, interesses en woonplaats. Ook kun je bepaalde kenmerken uitsluiten (als je bijvoorbeeld wél ondernemers wilt bereiken, maar geen ZZP’ers). Vervolgens selecteer je op welk type webpagina’s jouw advertentie wel of niet worden vertoond. Bijvoorbeeld wel op webpagina’s van vakbladen, maar niet op webpagina’s met erotisch-getinte content of waar politiek gevoelige onderwerpen worden besproken. Zo bereik je de juiste persoon, ook wanneer iemand niet elke dag op Facebook actief is.
Meet, weet en verbeter
Facebook is natuurlijk niet altijd dé oplossing om je doelgroep te bereiken. Soms werkt een ander online/-offline kanaal beter. Neem in ieder geval Facebook als optie eens mee. Probeer het, meet het, verbeter het en trek dan pas je conclusies. Wij helpen je er graag bij. Zoals het bedenken van je aanpak en je boodschap. En ook voor het maken van je advertentie een de uitvoering van je (online) campagnes kun je TTF terecht. Meer weten? Bel of mail Guido Schreudering (guido.schreudering@ttfmc.nl)
Bron: Social media onderzoek 2019 (Newcom)