
9 Adwords tips voor in 2019
Adwords kan van grote meerwaarde zijn voor de online vindbaarheid van jouw website. Wij hebben 9 Adwords tips samengesteld om je op weg te helpen.
Tip 1: Stel je doel vast
Stel doelen vast zodat je kunt meten of jouw Adwords-campagne een succes is of wanneer je moet bijsturen of stoppen. De praktijk leert dat de verwachtingen van Adwords in veel gevallen groter zijn dan de resultaten. Er zijn vaak veel meer clicks nodig om bepaalde omzetdoelen te behalen dan veel bedrijven denken. Onderstaand voorbeeld geeft een beeld van een mogelijk scenario waarbij een omzetdoel van 50.000 euro behaald moet worden en daar 5.000 euro advertentiebudget voor nodig blijkt te zijn.
- 20.000 mensen klinken op je advertentie in Google
- 5% van die bezoekers doet een download en laat gegevens achter (resultaat: 1000 leads)
- van de leads gaat 10% op aankoop over (resultaat: 100 verkopen)
- De verkopen hebben een gemiddelde waarde van €500 (resultaat: 100 verkopen * 500 euro = €50.000 omzet)
- Wanneer de kosten per klik €0,50 zijn, dan kost het €10.000 om het omzetdoel te bereiken (20.000 bezoekers * 0,50 euro).
Google Adwords geeft adviezen over de biedingen die je moet doen voor bepaalde zoekwoorden. Daardoor weet je vooraf wat ongeveer de kosten per klik zullen zijn. De statistieken van je website bieden informatie over hoeveel bezoekers er nodig zijn per lead. Op deze manier is het goed in te schatten hoeveel je ongeveer zal moeten investeren om tot je doel te komen. Daardoor kan je vooraf bepalen of Adwords een geschikt kanaal is of dat je misschien een aantrekkelijkere call-to-action moet ontwikkelen zodat je minder bezoekers nodig hebt om voldoende leads te genereren.
Tip 2: Bepaal je doelgroep
Je wil natuurlijk dat je advertenties wel terecht komen bij de mensen die jij wil bereiken. Bepaal jouw doelgroep. Richt je je op mannen, vrouwen of misschien wel beide? En welke leeftijdscategorie wil je bereiken. Je kan dit allemaal instellen bij jouw Adwords advertenties. Extra tip voor b2b: Hoe ziet de DMU (decision making unit) van je doelgroep eruit? Hoe oriënteert de klant zich op jouw product en vanuit welke behoefte? Vaak is degene die de eerste oriëntatie doet iemand anders dan degene die de uiteindelijke koopbeslissing maakt. Hoe gerichter je de doelgroep kunt bereiken, hoe beter je campagne. Ga daarom niet uit van je onderbuikgevoel, maar zorg dat je alles meet zodat je heel gericht je campagne kunt verbeteren.
Tip 3: Verbeter je landingspagina’s
Het is belangrijk dat jouw landingspagina antwoord geeft op de zoekopdracht van de bezoeker. Google zoekt namelijk naar het verband tussen de zoekwoorden en de content die je aanbiedt. Als de bezoeker meteen weer weg gaat, is dit voor Google een teken dat jouw content niet relevant is met de zoekopdracht. Kijk dus goed naar de zoekwoorden die je gebruikt en stel vast of jouw landingspagina hier echt antwoord op geeft. Is dit niet het geval dan kan je de landingspagina hierop aanpassen of andere zoekwoorden gebruiken. Het verbeteren van de landingspagina is doorslaggevend in het succes van je Adwordscampagne. Wanneer je op je landingspagina’s het aantal conversies verhoudingsgewijs verdubbeld, brengt het de helft aan Adwords-uitgaven terug.
Tip 4: Doe regelmatig een zoekwoorden onderzoek
De moeite loont om met enige regelmaat een zoekwoordenonderzoek te doen om te kijken welke zoekwoorden jij het beste kan gebruiken. Er zijn vele handige tools die je hiervoor kan gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld de Zoekwoordplanner van Google. Hiermee houd je de zoekwoorden actueel en doe je inspiratie op.
Tip 5: Gebruik uitsluitingswoorden
Door uitsluitingswoorden in te stellen, worden jouw advertenties op bepaalde zoektermen niet vertoond. Wanneer jouw producten of diensten zich in een hoog segment bevinden, kan het verstandig zijn om woorden als ‘goedkoop’ uit te sluiten. Hierdoor wordt de kans kleiner dat er koopjesjagers op je website komen, in plaats van de bezoekers die opzoek zijn naar meerwaarde. Hetzelfde geldt voor merken, wanneer jij een bepaald merk niet verkoopt, kan het verstandig zijn om dit merk als zoekterm uit te sluiten.
Tip 6: Gebruik longtail zoekwoorden
Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan en soms zelfs zinnen zijn. Hoe meer een zoekwoord gebruikt wordt hoe meer je moet betalen per klik. Verplaats jezelf in je klant en bedenk wat zij kunnen gebruiken als (langere) zoektermen. Zo vergroot je de kans dat je advertentie op hele relevante momenten verschijnt terwijl je concurrent er (nog) niet aan gedacht heeft. Bovendien profiteer je op deze manier van de lagere advertentieprijs voor minder populaire zoektermen.
Tip 7: Meerdere advertenties per advertentiegroep
Om optimaal gebruik te maken van je advertenties is het verstandig om per advertentiegroep meerdere advertenties te plaatsen. Door verschillende advertenties te hebben kan je goed zien wat wel werkt en wat niet. Probeer eerst wekelijks en later maandelijks te kijken naar welke advertenties het minder goed doen. Pas deze advertenties aan en kijk de volgende week/maand of de aanpassing gelopen heeft. Houd goed bij wat je aan de advertenties veranderd, zodat je dit er altijd bij kan pakken om te kijken wat wel of niet werkte.
Tip 8: Call-to-action
Maak gebruik van een call-to-action in jouw advertenties. Zo geef je mensen een reden om op jouw advertentie te klikken. Je spoort ze aan om een actie te ondernemen op jouw website. Test en meet verschillende teksten. Zo krijg je een beeld van wat werkt en wat niet.
Tip 9: Houd je advertenties up-to-date
Plan elke maand een moment in om naar de huidige advertenties en zoekwoorden te kijken. Verwijder zoekwoorden die niets opleveren en vervang deze met nieuwe woorden uit je zoekwoordenonderzoek. Houd alle wijzigingen die je doorvoert bij, zodat je dit er altijd weer bij kan pakken. Relatief kleine verbeteringen kunnen een groot effect hebben op het uiteindelijke resultaat. Het rekenvoorbeeld uit de eerste tip geeft dit aan. Hou altijd goed in de gaten wat de kosten per klik zijn en welk percentage van de bezoekers converteert. Deze twee factoren zijn belangrijke pijlers in het succes van je Google Adwords.
Succes in 2019
We wensen je veel (marketing) succes in 2019! Hopelijk helpen deze Adwords tips jou om meer uit je Adwords campagnes te halen. We denken graag met je mee om te sparren. Schroom niet contact met ons op te nemen om je vragen te stellen.